Atec 321 Faeta

Samolot Atec 321 Faeta to nowoczesny, dwumiejscowy, aerodynamicznie dopracowany, samonośny dolnopłat z trójkołowym podwoziem. Konstrukcja ta wywodzi się z legandarnego, poprzedniego modelu firmy ATEC - 122 Zephyr. Model 321 Faeta posiada elegancką i aerodynamiczną sylwetkę modelu Zephyr, czerpiąc jednocześnie korzyści z zastosowania nowoczesnych kompozytów węglowych do produkcji nowego modelu. Samolot swym wyglądem, przestronnością i osiągami sprawia wrażenie wyższej kategorii wagowej ale dzięki zastosowaniu kompozytów węglowych mieści się w kategorii samolotów ultralekkich zachowując wysokie standarty bezpieczeństwa.

Główną różnicą między Zephyrem a Faetą jest inne skrzydło, które daje Faecie większe możliwości i inne właściwości. Dzięki nowemu profilowi samolot może lecieć z wyższą prędkością przy zachowaniu niskiego zapotrzebowania na paliwo. Faeta posiada bardzo wydajne klapy, dzięki którym lot na niskich prędkościach oraz lądowanie jest bezpieczne i przyjemne. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo załogi w samolocie Faeta zbiorniki paliwa umieszczono w skrzydłach. Przy wykorzystaniu 100 l paliwa zasięg samolotu wynosi 1600 km! Samolot jest szybki i zwrotny, zapewnia załodze poczucie bezpieczeństwa a obszerna kabina z możliwością ogrzewania wysoki komfort. W kabinie dodano tylne okna, zapewniając tym samym lepszy widok. Lekka i sztywna konstrukcja samolotu pozwala wyposażyć go w system ratowniczy. Firma Atec dbając o komfort i zadowolenie klientów oferuje szeroki wachlarz indywidualnych modyfikacji dotyczących nie tylko wyglądu zewnętrznego czy wewnętrznego, ale również dobór przyrządów pokładowych oraz ich rozmieszczenie na desce rozdzielczej według potrzeb i przyzwyczajeń użytkownika. Istnieje możliwość udziału klienta w modyfikacji oryginalnej konstrukcji. Kabina może być wyposażona w regulowane siedzenia oraz pedały. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa samolot może być wykorzystany do lotów turystycznych, podróży służbowych oraz do holowania szybowców. Dzięki łatwej obsłudze samolot jest popularny i chętnie wykorzystywany w szkołach latania.


Skrzydła

Posiadają wzmocnioną laminatem węglowym powłokę o strukturze typu "sandwich". Skrzydło o obrysie trapezowym ścięte do tyłu o kącie 5,5 stopni, profil SM 701 na całej długości skrzydła. Dźwigar wykonany jest z laminowanego twardego drewna nasączonego systetyczną żywicą. Efektywne szczelinowe klapy zostały opracowane za pomocą nowoczesnych metod obliczeniowych, napędzane mogą być ręcznie lub elektrycznie. Wszystkie szczegóły konstrukcyjne skrzydła takie jak zawiasy klap, szczeliny, uchwyt rurki Pitota oraz zakończenie skrzydeł są wykonane w odniesieniu do minimalnego oporu aerodynamicznego.



Kadłub

Konstrukcji skorupowej z włókien węglowych, wzmocniony wręgami wykonanymi z laminatu węglowego, kevlarowymi "plastrami miodu" oraz pianki utwardzonej. Przekrój kadłuba jest eliptyczny z aerodynamicznym przejściem do skrzydeł i przestronną kabiną. Komora silnika w przedniej części kadłuba jest oddzielona przegrodą ogniową. Na przegrodzie ogniowej jest zamocowane łoże silnika oraz przednie koło.



Usterzenie ogonowe

W całości kompozytowa konstrukcja wykonana w układzie "T". Statecznik poziomy ma kształt trapezu wyposażony w trymer wysokości. Trymer steru wysokości może być sterowany ręczie lub elektrycznie. Statecznik pionowy jest integralną częścią kadłuba, ster kierunku jest w całości kompozytowy.

Podwozie

Trójkołowe z przednim sterowanym kołem. Podwozie główne wykonane jest jako para płaskich sprężyn kompozytowych. Rozmiar kół na głównym podwoziu mają rozmiar 350x120 mm, przednie koło 300x100 mm. Przednie podwozie jest zbudowane z kompozytu i metalowych rurek, amortyzowane gumową sprężyną Wszystkie koła posiadają aerodynamiczne owiewki, koła podwozia głównego wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe.



Sterowanie

Podójne sterownice. Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni oraz popychaczy. Ster kierunku napędzany stalowymi cięgnami. Wszystkie otwory rewizyjne posiadają otwory zaślepione szybą ze szkła organicznego.

Silnik

Samolot może być wyposażony w silnik ROTAX 912 UL 80 KM lub ROTAX 912 ULS 100 KM. Śmigło kompozytowe dwu lub trójłopatowe firmy FITI DESIGN. Istnieje możliwość wyboru między śmigłem stałym, regulowanym na ziemi a regulowanym w locie. Dla śmigła regulowanego w locie jest możliwość sterowania ręcznego lub elektrycznego. Łoże silnika spawane jest z rur cienkościennych ze stali CrMo wysokiej jakości.



Układ paliwowy

Zbiornik paliwa o pojemności 70 litrów może być wykonany jako integralna część kadłuba. Doprowadzenie paliwa odbywa się przez dwa niezależne obwody i kontrolowane jest wskaźnikiem ciśnienia paliwa. Samolot Faeta może być wyposażony w dwa integralne zbiorniki w skrzydłach po 50 l każdy.



Oprzyrządowanie

Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne dostosowywane jest do potrzeb indywidualnych klienta. W ofercie znajdują się zarówno przyrządy analogowe, jak i bardziej wyszukane systemy elektroniczne. Te ostatnie mogą obrazować parametry lotu i silnika oraz informacje nawigacyjne, by w całości stanowić wyposażenie typu "glass-cockpit". Opcjonalnym wyposażeniem mogą być także: automatyczny pilot, różne rodzaje radiostacji, transponderów oraz nadajniki ELT.



Kabina i przeszklenie kabiny

Kabina wyposażona jest w efektywną wentylację. Na życzenie klienta może być ogrzewana i wentylowana przeciw zaparowaniu szyby. Wiatrochron wykonany z "pleksiglasu" otwiera się do góry i w tył. Elektroniczny układ nie pozwala na uruchomienie silnika jeżeli kabina nie jest poprawnie zamknięta. Mechaniczne urządzenie blokujące zapobiega przypadkowemu otwarciu wiatrochronu podczas lotu. Podstawowa wersja wiatrochronu jest bezbarwna. Na zamówienie może zostać barwiona na jeden z dostępnych kolorów. Kabina może być tapicerowana różnymi rodzajami tkanin w różnych kolorach. Tapicerowane fotele z regulacją wysokości. Pedały można regulować w trzech położeniach w zależności od wysokości pilota.




Dane techniczne

Rozpiętość skrzydeł 9,6 m
Długość 6,2 m
Wysokość 2,0 m
Powierzchnia skrzydeł 10,1 m2
Rozpiętość statecznika poziomego 2,4 m
Rozstaw kół 2,0 m
Masa własna 278 kg
Max. ciężar startowy 450 / 472,5 kg
Masa użyteczna 172 kg
Pojemność zbiornika 70 l lub 2 x max.50l
Osiągi (ROTAX 912 ULS, 450 kg)
współczynniki obciążeń +4g / -2g
Min.prędkość na klapach CAS 52 km/h
Min. prędkość bez klap CAS 64 km/h
Prędkość podróżna CAS 227 km/h
Maksymalna prędkość w locie poziomym CAS 249km/h
Prędkość nieprzekraczalna vNE 275km/h
Wznoszenie 7 m/s
Zużycie paliwa (160/200 km/h) 8/14 l/h>

Galeria samolotu Atec 321 Faeta
Certyfikat typu samolotu Atec 321 Faeta
Instrukcja obsługi Atec 321 Faeta