Atec 212 Solo

Model Solo powstał z myślą o prawdziwych koneserach lotnictwa ultralekkiego. Dzięki jego szybkości i zwrotności producent zapewnia niezapomniane wrażenia i dużą dawkę adrenaliny wszystkim użytkownikom tego samolotu. W całości kompozytowy jednomiejscowy, wolnonośny dolnopłat. Do budowy głównie wykorzystano włókna węglowe wzmacniane materiałami o strukturze "plastra miodu". Efektem takiej technologii jest bardzo niska masa własna samolotu przy jednoczesnej dużej wytrzymałości i sztywności konstrukcji. Kostrukcja samolotu pochodzi z doskonale sprawdzonej konstrukcji typu Zephyr 2000 oraz Atec 321 Faeta, którego skrócona wersja skrzydła z profilem SM 701 i szczelinowe klapy są z powodzeniem zastosowane w modelu ATEC 212 SOLO.


Kadłub

Konstrukcji skorupowej dodatkowo wzmacniany wręgami. Całość wykonana z kompozytów. Rotax 582 DCDi w konwencjonalnym układzie jest zamontowany na ścianie ogniowej. Alternatywnie samolot może być wyposażony w czterosuwowy silnik Rotax 912 UL 80 KM. Zbiornik paliwa o pojemności 50 l jest integralną częścią kadłuba i znajduje się w kabinie pod nogami pilota. Deska rozdzielcza jest wyposażona w zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych oraz kontroli silnika. Wnętrze kabiny wyposażone w anatomiczne fotele, tapicerowane materiałami tekstylnymi.


Usterzenie

Klasyczne, powierzchnie pionowe i poziome o obrysach trapezowych stanowią integralną część skorupy kadłuba. Ster wysokości napędzany za pomocą układu dźwigni i popychaczy. Ster kierunku napędzany za pomocą stalowych cięgien.


Skrzydła

Wolnonośne o obrysie trapezowym. Dźwigar główny wykonany z drewna bukowego, nasyconego żywicą syntetyczną. Pokrycie skrzydła to skorupa z włókna węglowego wykonana w technologii "sandwich". Skrzydło dodatkowo wzmacniane żebrami wykonanymi również z kompozytów. Centropłat wykonany ze spawanych stalowych rurek CrMo. Klapy i lotki w całości kompozytowe. Aktualna pozycja klap monitorowana w kabinie diodami LED.


Podwozie

Stałe dwupunktowe, podwozie główne w układzie ze sterowanym kółkiem tylnym. Podwozie główne wykonane z dwóch owalnych, przekroju kompozytowych sprężyn. Koła podwozia głównego o wymiarach 350x120 mm wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe oraz aerodynamiczne owiewki.


Dane tachniczne:

Rozpiętość skrzydeł 7,48 m
Długość 5,2 m
Wysokość 1,55 m
Powierzchnia skrzydeł 7,27 m2
Rozpiętość statecznika poziomego 2,18 m
Masa własna 200 kg
Max. Masa startowa 300 kg
Poj. zbiornika paliwa 50 l

Osiągi (ROTAX 582 DCDI, 65 HP)
Masa użyteczna 100 kg
Współczynniki obciążeń +6g / -4g
Prędkość minimalna 65 km/h / 35 kt
Mim. prędkość bez klap 77 km/h / 42 kt
Prędkość podróżna 220 km/h / 119 kt
Prędkość nieprzekraczalna vNE 290 km/h / 157 kt
Wznoszenie 7 m/s / 1375 FPM
Zużycie paliwa 15 l/h

Galeria samolotu Atec 212 SOLO
Instrukcja obsługi Rotax 912 UL
Instrukcja obsługi Rorax 582