Atec 122 Zephyr

Ten legendarny i nadal popularny model dwumiejscowego, ultralekkiego dolnopłata z trójkołowym podwoziem wciąż zachowuje swój elegancki aerodynamiczny kształt mimo, że od swego początku przeszedł wiele zmian konstrukcyjnych i technologicznych. Aktuanie produkowane samoloty uzyskały zupełnie inny wygląd od swego poprzednika. Dzięki wysokiej jakości produkcji oraz ujmującemu wyglądowi może wciąż utrzymać pozycję lidera w swojej kategorii. Oryginalna nazwa Zephyr 2000 została zmieniona w 2007 roku na ATEC 122 ZEPHYR. Ponad 200 samolotów tego typu lata z powodzeniem w wielu krajach. Samolot swym wyglądem, przestronnością i osiągami sprawia wrażenie wyższej kategorii wagowej ale dzięki zastosowaniu kompozytów węglowych mieści się w kategorii samolotów ultralekkich zachowując wysokie standardy bezpieczeństwa oraz limity wagowe. Od modelu Atec 321 FAETA różni się skrzydłem i jego właściwościami aerodynamicznymi a także wykorzystaniem materiałów w jego budowie. Zastosowano do budowy profil laminarny, jego budowa to połączenie włókien szklanych, drewna i pokrycia z tkaniny poliestrowej. Przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości i wysokich osiągów możliwa jest niższa cena. Samolot jest jednocześnie szybki i zwrotny zapewnia doskonały komfot i poczucie bezpieczeństwa w przestronnej kabinie z możliwością ogrzewania.
Kabinę wyposażono w dodatkowe okienka poprawiające widok załogi. Lekka i sztywna konstrukcja samolotu pozwala wyposażyć go w system ratowniczy. Klientom oferujemy możliwość indywidualnych zmian nie tylko zewnętrznych czy wewnętrznych ale także wybór i rozmieszczenie urządzeń na desce rozdzielczej według oczekiwań, potrzeb i przyzwyczajeń pilota. Ze swym niskim zużyciem paliwa samolot może być wykorzystywany do turystyki, podróży służbowych jak również do holowania szybowców. Dzięki łatwej obsłudze samolot jest popularny w szkołach latania.


Skrzydło

Wolnonośne, konstrukcji mieszanej posiada laminarny profil UA-2. Do około połowy rozpiętości od nasady skrzydło ma obrys prostokątny, dalej przechodzi w obrys trapezowy. Dźwigar główny wykonany z wielowarstwowego wzmacnianego drewna znajduje się w 30% głębokości skrzydła. Tylny dźwigar pomocniczy stanowi mocowanie dla klap oraz lotek. Do wysokości dźwigara głównego, krawędź natarcia skrzydła pokryta jest kompozytem o strukturze przekładkowej "sandwich". Pozostałe powierzchnie skrzydeł pokryte są tkaniną z poliestru. Wbudowana w kadłub centralna kratownica wykonana ze spawanych stalowych rurek CrMo wysokiej jakości.

Kadłub

Konstrukcji skorupowej z włókna węglowego o przekroju eliptycznym, wzmacniany wielowarstwowymi drewnianymi wręgami z aerodynamicznym przejściem do skrzydeł i przestronną kabiną. Komora silnika w przedniej części kadłuba jest oddzielona przegrodą ogniową. Na przegrodzie ogniowej jest zamocowane łoże silnika i przednie koło.

Usterzenie

Usterzenie w układzie "T" konstrukcji mieszanej z wykorzystaniem kompozytów szklanych. Usterzenie poziome o obrysie trapezowym ma konstrukcję analogiczną do skrzydeł. Keson statecznika wykonany z drewna. Trapezowy statecznik pionowy stanowi integralną część skorupy kadłuba. Ster kierunku wykonany całkowicie z kompozytu szklanego.

Podwozie

Trójkołowe z przednim kołem sterowanym. Podwozie główne wykonane jest jako para płaskich sprężyn kompozytowych. Rozmiar kół na głównym podwoziu mają rozmiar 380x100 mm, przednie koło 300x100 mm. Przednie podwozie wykonane jest z kompozytu i metalowych rurek, amortyzowane gumową sprężyną. Wszystkie koła posiadają aerodynamiczne owiewki, koła podwozia głównego wyposażone są w hamulce hydrauliczne.

Sterowanie

Podwójne sterownice. Lotki, klapy oraz ster wysokości napędzane za pomocą układu dźwigni oraz popychaczy. Ster kierunku napędzany stalowymi cięgnami. Wszystkie otwory rewizyjne przykryte szkłem organicznym.

Silnik

Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL 80 KM lub Rotax 912 ULS 100 KM. Śmigło kompozytowe dwu lub trójłopatowe firmy FITI DESIGN. Istnieje możliwość wyboru między śmigłem stałym, regulowanym na ziemi a regulowanym w locie. Łoże silnika spawane jest z rur cienkościennych ze stali CrMo wysokiej jakości.

System paliwowy

Zbiornik paliwa zintegrowany z kadłubem, wyposażony w odstojnik i korek spustowy. Ciśnienie paliwa jest mierzone wskaźnikiem ciśnienia. Zasilanie paliwem odbywa się dwoma niezależnymi obwodami.

Oprzyrządowanie

Standardowe wyposażenie tablicy w przyrządy sterowania silnikiem oraz nawigacji. Ciśnienie statyczne i dynamiczne podawane z rurki Pitota przymocowanej do spodniej części lewego skrzydła.

Kabina przeszklenie kabiny

Kabina wyposażona jest w efektywną wentylację. Na życzenie klienta ogrzewana i wentylowana przeciw zaparowaniu szyby. Wiatrochron wykonany z pleksiglasu otwiera się do góry i w tył. Elektroniczny układ nie pozwala na uruchomienie silnika, jeżeli kabina nie jest poprawnie zamknięta. Mechaniczne urządzenie blokujące zapobiega przypadkowemu otwarciu wiatrochronu podczas lotu. Podstawowa wersja wiatrochronu jest bezbarwna. Na zamówienie może zostać barwiona na jeden z dostępnych kolorów. Kabina może być tapicerowana różnymi rodzajami tkanin w różnych kolorach. Tapicerowane fotele z regulacją wysokości. Pedały można regulować w trzech położeniach w zależności od wysokości pilota.


Dane techniczne

Rozpiętość skrzydeł 9,6 m
Długość 6,2 m
Wysokość 2,0 m
Powierzchnia skrzydeł 10,1 m2
Rozpiętość statecznika poziomego 2,4 m
Rozstaw kół 2,0 m
Masa własna 278 kg
Max. ciężar startowy 450 / 472,5 kg
Masa użyteczna 172 kg
Pojemność zbiornika 70 l lub 2 x max.50l
Osiągi (ROTAX 912 ULS, 450 kg)
Współczynniki obciążeń +4g / -2g
Min.prędkość na klapach 52 km/h
Min. prędkość bez klap 64 km/h
Prędkość podróżna 227 km/h
Maksymalna prędkość w locie poziomym 249km/h
Prędkość nieprzekraczalna vNE 275km/h
Wznoszenie 7 m/s
Zużycie paliwa (160/200 km/h) 8/14 l/h

Galeria samolotu Atec 122 ZEPHYR
Instrukcja obsługi
Certyfikat typu samolotu Atec 122 ZEPHYR